Funderingar

Varför har man ändrat de där viktkurvorna för barn?

Vi konstaterar redan nu att Freja är större än vad Molly var vid samma tid (nej då vi jämför inte barn här inte...), men det roliga är att "kurvorna" i den där gröna boken liksom justerats sen Mollys bok. Typ så att det är normalt att vara tyngre. Gillart inte - känns som att man liksom tycker att det är ok att folk blir tyngre och justerar "normalkurvan" till tjockas fördel. Ska det va så? Va, va va!!!

Men det roliga är "kurvorna" i min gröna bok från 1980 där man helt sonika kör efter formeln "600g x antal levnadsmånader+födelsevikten".

5200 g är mitt på kurvan av normalhet för en tvåmånaders i Frejas bok och 4800 g är i mitten i Mollys bok, det skiljer ju 400 g.

Frågan är om tillväxtdiagramet baseras på statistik i att folk faktiskt blir tjockare eller att den ska vara en sorts eftersträvan ur hälsosynpunkt, nån som vet?

Men kom igen är det inte konstigt? Ska det inte vara samma kurva på en treårsperiod kan jag tycka. Jaja, ingen hysteri i vikt och längd, men det är skumt tycker jag.

Kommentarer
Postat av: hm

Har aldrig brytt mig så mycket om viktkurvor på mina barn, längd & vikt brukar jämna ut sig. sund inställning kommer man långt med, alla utvecklas olika.

2011-06-09 @ 22:41:28
Postat av: Anonym

Har aldrig brytt mig så mycket om viktkurvor på mina barn, längd & vikt brukar jämna ut sig. sund inställning kommer man långt med, alla utvecklas olika.

2011-06-09 @ 22:42:13
Postat av: Cissi

Klart det är så men frågan kvarstår, varför har man ändrat? Som tidigare skrivet "bara de lär sig äta tacos så löser sig det mesta..." :)

2011-06-09 @ 22:49:00
URL: http://cicilina.blogg.se/
Postat av: Elsa

Undrar vem som bestämmer vad som ska stå i de gröna böckerna? En skillnad på 400g på 3 år är en hel del. Om det blir ett tredje barn för ngn av oss kan det då väga ett halvt kilo mer men ända vara normalt? Då kommer nästa fråga, vad är egentligen normalt? Mycket grubblerier denna torsdagskväll!

2011-06-09 @ 22:52:06
URL: http://fraupels.blogg.se/
Postat av: hm

Har inget svar på varför dom ändrat, fråga nästa gång på Bvc. Elsa du har verkligen en poäng vad är normalt? För mig är normalt ett tråkigt ord som står för oss Svenskar, gud nåde den som sticker ut.:)

2011-06-11 @ 10:25:20
Postat av: Fraupels

Ska onekligen fråga på BVC nästa gång! Återkommer med svar:)

2011-06-13 @ 22:00:24
URL: http://fraupels.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0