Ved

img_2515 (MMS)

Jag gillar att hållas med veden. Då vår gamla vedpanna gick sönder var det många som såg det som självklart att vi skulle sätta in bergvärme eller nån typ fläkt/pump historia. Vi satte in en ny vedpanna. Man kan tycka det känns gammalmodigt och bakåtsträvande. Det finns ju så många andra bra sätt att få ett varmt hus och varmt vatten. Men jag gillar ved, jag gillar (älskar) att elda i pannan och öppna spisen, jag gillar att köra skottkärror med ved och kasta in och stapla upp det. Det liksom tvingar mig att bara göra det. Kroppsarbete är så underskattat. Idag har jag kört ett par kärror för att såsmåningom göra plats för den nya veden som behöver in på vedbacken. Det var skönt ända tills herr och fru Geting med mååånga barn inte tyckte jag skulle rota kring vid deras välarbetade bostad i vedhögen. Man flyttar liksom inte ett getingbo hursomhelst, så mitt kallhjärtade beslut blev att helt enkelt tvinga dem att hitta sig en ny bostad (läs: slå ner deras bo med en lång pinne). Nu ska vi lämna dem ifred en stund. Vi fick liksom inget första bra möte och jag tror inte de bjuder mig på en kopp kaffe nu direkt. Det skulle de ju troligtvis inte göra innan heller men ännu mindre nu...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0