Åhhhh orka!!!

Dagens mest onödiga brev kom från Försäkringskassan (jo jag ÄR tacksam att vi har ett så fint skyddsnät i Sverige som jag dessutom betalar min goda del skatt till!).

"Du har uppgett att du söker ersättning för vård av barn 3/4 dag, en viss dag. Då du fått sjukpenning för 1/2 dag samma dag kan vi inte betala ut detta. (Åh 3/4 +1/2 blir mer än en dag jo jag vet och förstår matematiken.) Önskar du bestrida detta beslut vänligen posta handlingar som styrker detta till inläsningscentralen i Östersund innan visst datum."

Man kunde inte bara lyft telefonen och ringt mig om detta? Man var tvungen att skicka ett brev och dessutom be mig skicka ett brev tillbaka? Jo jag erkänner jag har ju gjort fel kryssat i fel ruta, skulle ju vara vab 1/2 dag och inget annat självklart. Denna administration för ca 100 spänn innan skatt i ersättning är ju underbar! Jag blir mycket förvånad att handläggningstiderna är i den klass de är.

Tänker att vi kanske kunde göra likadant på jobbet. Typ: "Jo jag kan visst kolla om vi har detta på lager. Om du har lämnat mig alla nödvändiga uppgifter tar det 30 dagar innan jag kollar upp det. Behöver jag ställa en följdfråga tar det 30 dagar till från det datumet då kompletterande frågeställning ställts (stallts?)" Tror det skulle ta mindre än en handläggningsperiod för mig att bli av med jobbet om jag behandlade mina kunder på det viset.

Tippar handläggaren på andra sidan är lika sur på mig för att hon måste administrera den jobbiga jäveln som orkar be om ersättning för 1/2 dag, men treåring som jag är ska ju rätt vara rätt.

Stor eloge till er alla som jobbar på Försäkringskassan, det är inte erat fel jag vet men satan i gatan några sorts krav ska man väl kunna ställa?

*Morr*

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0