Kostomläggning

Jag tränar, det har jag väl nästan alltid gjort mer eller mindre. Jag älskar det, men nu känner jag att jag är lite mer sugen på att exprimentera med vad kroppen kan och vill. Kroppen är en spännande manick.
Jag har varit väldigt skeptiskt till detta med att ta bort kolhydrater. Jag äääälskar pasta med sås, mackor, gröt, pannkaka, potatismos you name it.
Jag har testat ett par dagar att försöka ta bort endel kolhydrater, inget hysteriskt på något vis, bara ersätta kolhydrater med typ grönsaker och mer protein (ja inte kött då i och med att jag är halvveg). För att se lite hur kroppen reagerar.
Idag lackade jag ur, kraften gick ur, jag såsar till, känner mig helt slut, mos i huvudet och helt ofokucerad!
Om jag inte har tillräcklig kunskap om vad att äta eller hur så äter jag inget, det är ju inte så bra ju. Resultatet blir att jag blir frispelshungrig och lassar i mig typ en hel limpa formfranska och så var jag runt igen.
Det är säkert inget fel med en lagomt intag kolhydrater på något vis men jag blir lite rädd då jag nästan känner mig som en knarkare på avvänjning för att jag inte tänker äta en massa mackor och pasta. Jag kan nästan inte tänka på nåt annat än mackor just nu. Eller gröt för den delen.
Men jag ska läsa lite till och se vart jag ska ta detta till för nivå. Det är ju en vääääldigt stor folkrörelse detta nu med LCHF-dieter hit och dit. Jag tror på mycket av det i grunden (rena livsmedel, naturliga fetter, stabilt blodsocker osv) men jag är inte helt frälst ännu, tror kanske jag är lite lite granna rädd för fettet bara...
Men som sagt, detta är ett test inget underskrivet kontrakt.
Erfarenheter nån?

Kommentarer
Postat av: Fraupels

Här har det testats lchf en period. Första tiden då kroppen ställer om till att göra energi av fettet ist för av kolhydrater är man trött och törstig. När kroppen vant sig behövde jag bara äta 2-3 gånger om dagen och jag var sällan hungrig. MEN efter nån vecka tog det emot att stoppa i sig ägg-bacon-grädde och smör-muffins till frukost och kött med gräddsås till lunch/middag. Grädde i kaffet. Ett kokt ägg om man var 'lite småhungrig', självklart massor med hemgjord majonäs på. Visst gick jag ner i vikt fort men det är ingen kost jag skulle leva länge på. Vill du så har jag några böcker med recept/tips att låna ut!

2011-08-29 @ 20:59:53
URL: http://fraupels.blogg.se/
Postat av: Stina

Vilken otrevlig reaktion! Jag kände mig lite småseg när jag tränade de första dagarna men annars var det lugnt. Mitt sug efter kolhydrater försvann. Kanske behöver du peta i dig lite mer fett? Kan ju vara så att energin helt enkelt inte räcker.



Jag har testat lite mer "fitness" diet förr, dvs lite kolhydrater, lite fett, mycket protein och grönsaker. Då har jag fått frispel på både socker och fett efter ett tag. Jag får inte i mig tillräckligt med mat helt enkelt. Vår version av LCHF (lite lagom med fett, mer än förut men inte tokmycket) verkar däremot funka på mig i alla fall. Hoppas du hittar en bra balans. :)

2011-08-30 @ 10:44:04
URL: http://www.stina-k.com
Postat av: Cissi

Jag ska mosa på mer fett tror det kan vara boven. Idag körde vi fisksoppa med typ 3 dl vispgrädde och aioli på tjock creme fraiche. Detta är sinnessjukt! Jag ska leta rätt på en bra balans i detta.

2011-08-30 @ 14:51:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0