Portvinstå

På nyråsafton drack vi endel portvin och jag funderade över om jag vågade kasta ur mig den lite pinsamma frågan om vad "portvinstå" egentligen är (sånt borde man kanske veta vad vet jag?). Det visade sig att ingen annan heller hade koll på det så vi fick googla helt enkelt!

Resultatet blev nedan:

Gikt (ofta kallad "portvinstå" då stortåns grundled ofta angrips) är en sjukdom som har funnits länge och den kan ofta ganska lätt kännas igen på historiska beskrivningar. I modern tid har man betraktat den som den frossande mannens sjukdom och den betraktas ofta som en vällevnadssjukdom men som påpekas så  finns det flera tillstånd där gikt kan förekomma och där det inte alls är fråga om någon fellevnad.

Med fin bild till också så ni förstår vad det hela handlar om:




Kommentarer
Postat av: Cilla

Det visste faktiskt jag av någon outgrundlig anledning. Det är nästan så att jag skäms att säga det :)

2010-01-09 @ 12:23:54
URL: http://ostring.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0