Förtydligande

Efter tidigare inlägg om att min sambo fått sitt röstkort till kyrkovalet måste bara förtydligas en smula känner jag i efterhand, mest för min egen skull.

Jag har absolut inget emot Svenska Kyrkan och dess verksamhet (nyttjar ju själv öppna förskolan hos kyrkan ju). Folk får ha vilken religion och tro de vill, det spelar mig ingen roll och jag accepterar olikheterna till fullo. Det jag upprörs över är att de flesta man pratar med inte har en aning om varför de är med i Svenska Kyrkan och inte tar ställning och går ur om det är så att man inte hittar en tillräckligt bra anledning för att betala drygt 1% av sin årsinkomst till något man vare sig tror på eller nyttjar. Tjänar du 200 tusen på ett år är det dryga 2000kr om året vi snackar om här. Här finns pengar att spara i kristid minsann. Är det så att du är troende och nyttjar kyrkan så är ju 2000 kr tex en helt rimlig summa för att nyttja dess verksamhet.

Alla beslut är helt upp till den enskilda individen, men jag tycker allt att man kan ifrågasätta vissa saker lite mer än man generellt gör.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0